در خرید گوسفند برای قربانی به چه نکاتی توجه کنیم ؟

در بسیاری از موارد مردم به جای خرید گوشت از قصابی، به خرید دام زنده روی می آورند. این امر می تواند به دلایل مختلفی باشد و افراد برای موارد متعددی نظیر دامپروی، مصرف شخصی و از همه مهم تر قربانی کردن این دام را به صورت زنده خریداری می کنند. این قربانی کردن هم می تواند برای مراسم های مذهبی و عزاداری باشد و هم برای نذری و عروسی و مواردی از قبیل. اما در خرید گوسفند برای قربانی باید به یک سری نکات توجه کرد.

خصوصا افرادی که در این زمینه تجربه خاصی ندارند، به این نکات حین خرید دام زنده نیاز دارند تا انتخاب درستی داشته باشند. خصوصا اگر خرید گوسفند برای قربانی باشد، اهمیت دادن به این موارد بسیار مهم تر خواهد بود. این نکات شامل مواردی از جمله سلامت گوسفند، وزن آن، قیمت، محل خریداری دام و مواردی از این دست است که در ادامه با جزئیات بیشتری آن ها را توضیح می دهیم.

سلامت گوسفند خریداری شده برای قربانی

در درجه اول چیزی که برای خرید دام زنده باید مورد توجه قرار بگیرد سلامت آن است و این امر در هر زمینه ای که گوسفند قرار است مورد استفاده قرار بگیرد در اولویت قرار دارد. خصوصا اگر هدف خرید گوسفند برای قربانی کردن باشد، این موضوع اهمیت بسیار بیشتری خواهد یافت. در نتیجه حتما باید گوسفند را در شرایطی خریداری کنید که مطمئن شوید از تمام بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی دامی در امان است.

بیماری های بسیار خطرناکی نظیر تب مالت ممکن است از گوسفندان بیمار به انسان منتقل شود که می تواند موجب بیماری و حتی در مواردی منجر به مرگ افراد شود. بنابراین مهم ترین چیزی که در زمان خرید گوسفند زنده برای قربانی کردن باید در نظر بگیرید این است که آیا دام مورد نظر سالم است یا خیر. حتی در مواردی که گوسفند را برای دامپروری خریداری می کنید هم سلامت دام مورد نظر در اولویت است، چرا که مریض بودن آن می تواند یک گله گوسفند را بیمار کند و از بین ببرد.

چگونه سلامت گوسفند را بررسی کنیم؟

 برای بررسی سلامت گوسفند مورد نظر باید ویژگی های ظاهری آن را بررسی کنید و ببیند چیز غیر عادی مانند آبریزش و عفونت یا زخم و مورد به خصوصی روی آن می بینید یا خیر. البته این که دقیقا از سلامت گوسفند برای قربانی مطمئن شوید کار دشواری است و یک دامپزشک می تواند با دقت در مورد سلامت دام نظر بدهد. اما مواردی مانند وضعیت نشخوار دام و میزان تحرک آن می توانند به شما کمک کنند. یک دام سالم نشخوار خوبی دارد و تحرک آن ها هم مطلوب است.

معمولا دام های مریض از گله خود دور می مانند و تحرک خوبی ندارند. چشم های گوسفند مورد نظر هم می توانند نشانه ای از سالم بودن یا نبودن دام به ما بدهند. یک دام سالم چشمانی شفاف دارد و فاقد هر گونه ترشح و مایعات غیر معمول است. در کل بهتر است برای اطمینان از سالم بودن گوسفند خریداری شده برای قربانی، حتما آن را از مراکز معتبر فروش دام که تحت نظر کارشناسان دام هستند خریداری کنید.

معیارهای راهنمای خرید گوسفند زنده

برای خرید دام زنده، تنها قیمت مهم نیست. شما به عنوان یک خریدار که می خواهد از گوشت گوسفند استفاده کند، باید مواردی را در نظر داشته باشید تا از کیفیت و سالم بودن دام مطمئن شوید. برخی از مهم ترین معیارها در خرید گوسفند زنده عبارت اند از:

وزن گوسفند مورد نظر را در نظر بگیرید

نکته مهم دیگر برای خرید گوسفند برای قربانی، انتخاب و خرید گوسفندی است که وزن مناسبی برای ذبح شدن داشته باشد. از طرفی نیز در نظر داشته باشید که فروشنده وزن درست گوسفند را به شما بگوید. در خصوص خرید دام زنده از مکان های غیر معتبر این امکان وجود دارد که فروشنده گوسفند در خصوص وزن واقعی آن حقیقت را نگوید. در بسیاری از موارد فروشندگان دام زنده با آب دادن بیش از حد به حیوان باعث ورم کردن آن شده و در این حالت وزن گوسفند بیشتر از عدد واقعی نشان می دهد. اما معمولا گوسفندانی که وزن کمی دارند با بررسی ستون مهره های شان قابل تشخیص اند. اگر به دنبال گوشت بیشتری هستید، قطعا بهتر است گوسفندانی با نژاد گوشتی را خریداری کنید.

چرا ارگانیک دام

سن گوسفند را در نظر بگیرید

نکته مهم دیگری که در خرید گوسفند برای قربانی باید در نظر داشته باشید، سن گوسفندی است که خریداری می کنید. در کل هر چه سن گوسفند کم تر باشد یا به اصطلاح گوسفند جوان تر باشد، گوشت آن هم تازه تر، نازک تر و خوش طعم تر است. گوسفند جوان تر در پخت و پز گزینه بهتری است و معمولا زودتر می پزد و طعم بهتری نیز دارد. شناسنامه صادر شده برای گوسفند یا تعداد دندان های آن می تواند در تخمین سن دام مورد نظر به کار آید.

 نژاد گوسفند

شاید تاکنون نمی دانسته اید که نژادهای مختلف گوسفند در کشور ما وجود دارد. نژاد هم جزو فاکتورهای بسیاری مهمی است که باید هنگام خرید گوسفند زنده مد نظر قرار دهید. هر نژاد گوسفند زنده، خصوصیات فیزیولوژیک خاصی از جمله شیرده بودن، پشم و موی مناسب، گوشتی بودن، توانایی راهپیمایی طولانی، توانایی زیستن در محیط های طبیعی فقیر و … را دارد. در مجموعه ارگانیک دام، گوسفندهایی با نژادهای مختلف پرورش داده می شوند که در میان آنها، نژاد سنگسری هم به عنوان یکی از بهترین و کمیاب ترین نژادهای گوسفند، به چشم میخورد.

قیمت گوسفند برای قربانی

در نهایت چیزی که برای خرید دام زنده اهمیت دارد، قیمت آن است. این که چگونه قیمت گوسفند زنده تعیین شود و چه استاندارد هایی در این خصوص ارائه شود، چیزی است که در زمان خرید گوسفند برای قربانی باید مورد توجه قرار داد. خصوصا که در بسیاری از مواقع قیمت مصوبی برای دام زنده وجود ندارد و همین فرصتی است تا برخی از افراد سودجو اقدام به دریافت مبالغی غیر منصفانه کنند. در تعیین قیمت دام زنده مواردی مانند سن گوسفند، نر یا ماده بودن آن، گوشتی بودن یا شیری بودن آن، وزن گوسفند و مواردی از این دست تاثیر گذار خواهد بود.

قیمت بره زنده

 قیمت بره زنده هم نوسانات بسیاری داشته و ثابت نیست. بره زنده هم برای ذبح متقاضی دارد و هم بسیاری از دامداران برای پرورش دادن، بره زنده خریداری می کنند. بسیاری به جای خرید گوسفند زنده، به دنبال بره هستند تا برای ذبح، قربانی کرده و یا پرورش دادن از آن استفاده کنند. ارگانیک دام ضمن فروش بره زنده و ارائه خدمات مربوط به ذبح و …، تلاش می کند که بهترین و مناسب ترین قیمت را برای این نوع دام تعیین نماید.

or
خرید گوسفند ویژه مراسم

جشنواره ویژه پاییز را از دست ندهید! ارگانیک دام در راستای ایجاد سهولت در خرید گوسفند برای مراسم، برای مشتریان عزیز اقدام به ارسال رایگان گوسفند قربانی همراه با قصاب نموده است.

مشخصات ایده آل ترین گوسفند برای قربانی شامل چه مواردی می شود؟

بعد از بررسی تمام معیار ها و نکات مهم در زمان خرید گوسفند برای قربانی، بهتر است ببینیم که یک دام مناسب برای خرید و ذبح کردن در کل بهتر است چه ویژگی هایی داشته باشد. در کل گزینه های زیر می توانند خصوصیات یک دام زنده خوب برای خرید و قربانی کردن را توصیف کنند:

  • گوسفند از نظر ظاهری سالم و تمیز باشد، سرفه نکند، ورمی زیر گلویش نباشد و در کل ظاهری نرمال داشته باشد
  • تحرک و نشخوار عادی داشته باشد
  • هیچ گونه عفونت و آبریزش ظاهری در چشم، بینی و گوش گوسفند نباشد
  • سن گوسفند زیر یک سال باشد
  • ترجیحا گوسفند از نژاد های گوشتی باشد
  • وزن ایده آل گوسفند بین 50 تا 55 کیلوگرم باشد
  • در گوش و دنبه گوسفند کنه ای وجود نداشته باشد ( این مورد به دلیل تب کریمه کنگو اهمیت زیادی دارد)
با بررسی تمام این معیار ها، اگر خرید دام زنده خود را از یک جای مطمئن و بهداشتی انجام دهید، می توانید از بابت اکثر این موارد خیال خود را راحت کنید.
5/5(2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

به نظر می رسد یکی از کلیدواژه های ماندگاری که در دنیای رژیم تأثیر گذاشته «کتو» است که به رژیم کتوژنیک پرچرب و کم کربوهیدرات اشاره دارد. این رژیم ادعا...
گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

امروزه مقوله سبک زندگی بسیار داغ است. مجموعه های تحقیقاتی مدام در حال بررسی رژیم غذایی بر سطح سلامت هستند. مردم نیز بیش از قبل به آنچه در طول روز...
عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان

عوامل سقط جنین در انواع نشخوارکنندگان

مهم‌ ترین عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان مربوط به انواع بیماری های عفونی و غیر عفونی است که دام مادر به آن مبتلا شده و به جنین خود نیز منتقل...
تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

نحوه تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

گوشت قرمز یکی از مهم ترین مواد غذایی بوده که در سبد خانوار های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با توجه به اینکه انواع گوشت ها از دام...
دامپروری گوسفندی

نکات مهم که باید از دامپروری گوسفندی بدانید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در شغل دامپروری گوسفندی فعالیت می‌ کنید، می‌ توانید از طریق فروش گوشت، عرضه محصولات لبنی و فروش پشم گوسفندان...