تفاوت شیر گاو با گوسفند

در این مقاله قصد داریم که در مورد تفاوت شیر گاو با گوسفند صحبت کنیم. همان طور که می‌دانید شیر یک ماده غذایی مغذی است که حتما باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. برای این که بدانید شیر گاو مفیدتر است یا گوسفند، در ادامه بحث همراه ما باشید، تا ویژگی‌ها و تفاوت هر کدام از این مواد غذایی را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت شیر گاو با گوسفند

تفاوت شیر گاو با گوسفند در چیست؟

امروزه با بالا رفتن سطح سواد مردم اکثر افراد به برنامه غذایی خود اهمیت زیادی می دهند. از جمله مواد غذایی که جایگاه خاصی در رژیم غذایی دارد، شیر است. آشنایی با تفاوت شیر گاو با گوسفند به شما کمک می کند، ماده ای را که متناسب با نیاز بدنتان است، انتخاب نمایید. مهم ترین این تفاوت ها در زیر آمده است.

تفاوت شیر گاو با گوسفند در چیست؟

تفاوت از نظر میزان چربی

شیر گوسفند درصد چربی و همچنین کلسترول زیادتری در مقایسه با شیر گاو دارا می باشد. بنابراین اگر دچار بیماری‌ هایی مانند مشکلات قلبی عروقی هستید و چربی خون بالایی دارید، بهتر است به جای شیر گوسفند، از شیر کم چرب گاو استفاده کنید.

تفاوت از نظر غلظت

شیر گوسفند نسبت به شیر گاو غلظت بیشتری را داراست، از این رو طرفداران پروپا قرصی پیدا کرده است. البته توصیه می شود که بانوانی که کودک شیرخوار دارند، از شیر گاو استفاده کنند، زیرا موجب افزایش میزان شیر آن‌ها خواهد شد. به دلیل این که هر دو نوع شیر گاوی و گوسفندی لاکتوز فراوانی دارند، برای افراد حساس به لاکتوز توصیه نمی شوند. این قبیل افراد بهتر است که شیر بدون لاکتوز را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

تفاوت از جهت درصد پروتئین

دیگر تفاوت شیر گاو با گوسفند درصد پروتئین در این دو نوع ماده غذایی است. میزان پروتئین شیر گاو‌ کمتر است. حتما متوجه شده‌اید پنیری که از شیر گوسفند تهیه می شود، طعم مطلوب تری دارد، این امر به دلیل پروتئین زیادتری است که در این نوع شیر وجود دارد. علاوه بر آن در یک حجم برابر مقدار پنیری که از شیر گوسفند می توانید به دست آورید، بیشتر از شیر گاو می باشد.

ویژگی های شیر گاو

شیر گاو سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین هایی همچون D و A است. این ماده غذایی دارای موادی است که وجود آن ها برای سلامت بدن بخصوص کودکان که در سنین رشد هستند لازم است.

مصرف شیر گاو برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی به شدت توصیه می شود، زیرا به دلیل داشتن امگا ۳ موجب بهبود عملکرد قلب می گردد. به خاطر این که در این ماده چربی و لاکتوز فراوانی وجود دارد، بهتر است اشخاص دارای چربی خون بالا از شیر گاوی کم چرب استفاده کنند.

خواص شیر گوسفند

در ادامه بحث نیز خواص شیر گوسفند را شرح خواهیم داد تا بهتر به تفاوت شیر گاو با گوسفند پی ببرید و نوعی را که برای سلامتی بدن شما مفیدتر است برگزینید.

شیر گوسفند دارای مقادیر فراوانی چربی، پروتئین، املاح معدنی و همچنین ویتامین های دی و آ می باشد. توجه داشته باشید که شرایط محیطی که گوسفند در آن پرورش می یابد و نوع تغذیه حیوان، بر کیفیت شیر او اثر مستقیم دارد. بنابراین شیر گوسفند در فصل بهار که علوفه تازه به وفور در دسترس دام قرار داده می شود، خوش طعم تر است و کیفیت بالاتری دارد. حتی طبق عقیده عده ای خواص درمانی شیر گوسفند سیاه در مقایسه با گوسفند سفید بیشتر است. پیشنهاد می شود مقاله آشنایی با فواید سیراب شیردان گوسفند را مطالعه کنید.

خواص شیر گوسفند

متاسفانه شیر گوسفند علی رغم خواص بسیار زیادی که دارد، به اندازه شیر گاو در دسترس عموم مردم قرار ندارد. از جمله خواص دیگر این ماده غذایی می توان به تقویت کردن بافت نخاعی و مغزی و درمان زخم های روده اشاره کرد. کارشناسان طب سنتی توصیه می کنند که افراد برای برطرف کردن سرفه خود شیر گوسفند بنوشند.

حال می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو نوع شیر با بدن شما سازگارتر است. در هر صورت استفاده از شیری که دام آن توسط مواد ارگانیک تغذیه شده باشد، نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می کند. به همین دلیل سعی کنید که شیر را از مراکز معتبر تهیه کنید.

4.7/5(41 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

به نظر می رسد یکی از کلیدواژه های ماندگاری که در دنیای رژیم تأثیر گذاشته «کتو» است که به رژیم کتوژنیک پرچرب و کم کربوهیدرات اشاره دارد. این رژیم ادعا...
گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

امروزه مقوله سبک زندگی بسیار داغ است. مجموعه های تحقیقاتی مدام در حال بررسی رژیم غذایی بر سطح سلامت هستند. مردم نیز بیش از قبل به آنچه در طول روز...
عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان

عوامل سقط جنین در انواع نشخوارکنندگان

مهم‌ ترین عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان مربوط به انواع بیماری های عفونی و غیر عفونی است که دام مادر به آن مبتلا شده و به جنین خود نیز منتقل...
تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

نحوه تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

گوشت قرمز یکی از مهم ترین مواد غذایی بوده که در سبد خانوار های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با توجه به اینکه انواع گوشت ها از دام...
دامپروری گوسفندی

نکات مهم که باید از دامپروری گوسفندی بدانید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در شغل دامپروری گوسفندی فعالیت می‌ کنید، می‌ توانید از طریق فروش گوشت، عرضه محصولات لبنی و فروش پشم گوسفندان...