بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی

دامداری از گذشته تا کنون یکی از اصلی ترین منابع درآمد و کسب و کار در بین عشایر و روستاییان ایرانی بوده است. در سراسر ایران سبز و چهار فصل، عشایر و روستاییان بهترین گوسفند ها را پرورش می دهند. اما این گوسفندان هر کدام بنا به منطقه ای که در آن پرورش می یابند و نوع زیست بومی که در آن می چرند و تغذیه می کنند، نژاد متفاوتی دارند. بنابراین در ایران گوسفند های ایرانی که هر یک متعلق به یک منطقه و آب و هوا هستند یک نژاد به خصوص دارند.

به همین دلیل در این جا می خواهیم با بررسی بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی، بهترین های موجود در هر منطقه را بشناسیم. با ما همراه باشید تا ببینیم بهترین نوع گوسفند ایرانی کدام است و بر اساس زیست و بوم و مشخصات هر یک از نژاد های موجود در کشور، کدام نژاد ها را می توان به عنوان بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی در نظر گرفت. این موضوع خصوصا برای کسانی مفید است که یا می خواهند به تازگی وارد کسب و کار دامپروری شوند یا این که از قبل در این زمینه فعالیت داشته و الان می خواهند کسب و کار خود را رونق ببخشند. برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده با ما تماس بگیرید.

معرفی بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی

همان طور که گفتیم صنعت دام در ایران مدت ها است که فعال است و در بخش های مختلف کشور، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب گسترش دارد. از این رو پیش از بررسی بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی بهتر است به بررسی انواع نژاد های موجود بپردازیم تا بعد از بهترین نوع گوسفند ایرانی را از بین این لیست معرفی کنیم.

در کل نژاد های گل، نژاد شال، نژاد لری، نژاد کردی، نژاد بلوچی، نژاد بهمنی، نژاد مهربانی، نژاد قزل، نژاد افشاری، نژاد محلی، نژاد سیاه کبود، نژاد فراهانی، نژاد مغانی، نژاد سنگسری، نژاد ماکویی، نژاد نشاط کردی، نژاد قره گل و … از انواع نژاد های گوسفند موجود در ایران هستند. جالب است که خود این گوسفند ها مجددا در یک دسته بندی دیگر نیز قرار می گیرند و به انواع گوشتی، پشمی، شیری و پوستی دسته بندی می شوند. خود این انواع گوسفند گوشتی و پوستی و … اساس دسته بندی بهترین نژاد های موجود در ایران است. حال در ادامه به معرفی بهترین های موجود در ایران می پردازیم.

بهترین نوع گوسفند ایرانی کدام است؟

اول از همه قبل از معرفی بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی بهتر است ببینیم از بین انواع گوشتی و پوستی و … کدام نژاد را می توان به عنوان بهترین نوع گوسفند معرفی کرد. در بین این چهار دسته، گوسفندانی که در مجموعه گوسفند های گوشتی قرار می گیرند از بهترین ها هستند چرا که آن ها بهترین نوع برای دامپروری محسوب می شوند. این گوسفندان برای مصارف گوشتی بهترین گزینه اند. گوسفندانی از نژاد های افشاری، نژاد لری، نژاد مهربانی و نژاد شال از انواع بهترین گوسفندان گوشتی ایران هستند.

نژاد شال بهترین نژاد گوشتی ایرانی

یکی از بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی که در دسته گوسفندان گوشتی دسته بندی می شود، نژاد شال است. این نژاد را می توان به عنوان بهترین نژاد جهان نیز در نظر گرفت چرا که وزن آن بسیار زیاد است. این گوسفند به صورت خاص در زیست بوم بویین زهرا در استان قزوین پرورش داده می شود. علاوه بر گوشتی بودن و وزن بالای این نژاد، سرعت رشد و شیردهی مطلوب نیز از مزیت های این نوع گوسفند ایرانی است. نسبت وزن لاشه سرد گوسفند به وزن زنده معمولا چیزی حدود 99.49 درصد است که به نظر مطلوب و قابل قبول می آید.

چرا ارگانیک دام

نژاد مهربان و نژاد لری و افشاری

بعد از نژاد شال که یکی از بهترین نوع گوسفند ایرانی است، دیگر نژاد های گوشتی که شامل مهربان، لری و افشاری می شوند نیز می توانند در لیست بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی جای بگیرند. این نژاد ها خصوصا در ایران که هدف عمده پرورش دام استفاده از گوشت آن به منظور تغذیه است اهمیت ویژه ای دارند و در زمره بهترین ها قرار می گیرند. کلا گوسفند های موجود در این نژاد بدنی پهن و گوشتی و راه هایی عضلانی و کوتاه دارند و بسیار تپل و گرد اند.

نژاد قره گل بهترین نژاد گوسفند های پوستی در ایران

بعد از گوسفندان گوشتی، در بین سایر نمونه ها یکی از بهترین نژاد های گوسفندان ایرانی متعلق به نژاد های پوستی است. نژاد قره گل یکی از بهترین نژاد های پوستی جهان محسوب می شود. معمولا نژاد های پوستی بابت لطافت و نرمی پوست شان مورد توجه قرار می گیرند و این نژاد از این جهت در جهان بی نظیر است.

پشم های مجعد، نرم، ظریف و لطیف این گوسفند برای تولید انواع پتو و کلاه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا هر چه بره قره گل مورد نظر جوان تر باشد، پوست آن نیز کیفیت و لطافت بیشتری دارد. از پوست این گوسفندان حتی برای تولید لباس های گران قیمت نیز استفاده می شود.

or
خرید گوسفند ویژه مراسم

جشنواره ویژه پاییز را از دست ندهید! ارگانیک دام در راستای ایجاد سهولت در خرید گوسفند برای مراسم، برای مشتریان عزیز اقدام به ارسال رایگان گوسفند قربانی همراه با قصاب نموده است.

بهترین نژاد گوسفند شیری در ایران کدام است؟

در دسته گوسفندان شیری نیز انواع مختلفی قرار دارند که بهترین آن ها را می توان نژاد قزل در نظر گرفت. بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی شیری از بابت میزان شیری که تولید می کنند در نظر گرفته خواهند شد. در این زمینه نژاد قزل بیشترین میزان شیر را نسبت به سایر نژاد ها تولید می کند و از این حیث مهم ترین نژاد شیری ایران در نظر گرفته می شوند.

نژاد قزل به عنوان بهترین نوع گوسفند ایرانی شیری لگن بسیار پهنی دارد و بدن آن هم بسیار ظریف و کشیده است. پستان شیری این گوسفندان بسیار پر شیر است و به صورت کاملا قرینه قرار گرفته است. گوسفندان شیری برای تامین شیر مورد نیاز کشور پرورش داده می شوند.

بهترین نژاد پشمی کدام است؟

گوسفندان نژاد پشمی برای تولید حجم بالا و مرغوب پشم شان مورد توجه قرار می گیرند. در این دسته نیز انواع مختلفی وجود دارند که بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی پشمی را می توان انواع ماکویی، بلوچی و مغانی معرفی کرد. جالب است بدانید که پشم خام بعد از نفت یکی از بیشترین محصولاتی است که به سایر کشور ها صادر می شود.

در بدن کشیده و باریک این گوسفند ها، پشم به صورت یکپارچه و متراکم در سراسر بدن گسترش یافته است. از پشم بهترین نوع گوسفند ایرانی پشمی برای سایر صنایع تولیدی نیز استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به صنعت تولید کیف و کفش، تولید لباس و از همه مهم تر تولید فرش اشاره کرد. هر چه این پشم مرغوب تر باشد، پشم آن نیز گران تر بوده و محصولات تولید شده با آن نیز قیمت بیشتری خواهند داشت. در میان تمام نژاد های پشمی موجود در ایران، نژاد های ماکویی و بلوچ بهترین های ایران هستند.

بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی چند قلوزا

در پایان می خواهیم به یکی از پر طرفدار ترین نژاد های موجود بپردازیم که از لحاظ اقتصادی طرفداران زیادی دارد. نژاد های چند قلوزا را می توان به عنوان بهترین نوع گوسفند ایرانی در نظر گرفت.

داشتن گوسفندان چند قلوزا چیزی است که مد نظر اکثر دامپروران است. در این زمینه بهترین نژاد های گوسفند های ایرانی چند قلوزا شامل انواع نژاد های رومانوف، افشاری، کردی و شال هستند که میش های این گوسفندان می توانند در زایمان های شان بیشتر از یک بره به دنیا بیاورند و از این بابت می توانند بسیار سودآور باشند.

3.4/5(5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

به نظر می رسد یکی از کلیدواژه های ماندگاری که در دنیای رژیم تأثیر گذاشته «کتو» است که به رژیم کتوژنیک پرچرب و کم کربوهیدرات اشاره دارد. این رژیم ادعا...
گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

امروزه مقوله سبک زندگی بسیار داغ است. مجموعه های تحقیقاتی مدام در حال بررسی رژیم غذایی بر سطح سلامت هستند. مردم نیز بیش از قبل به آنچه در طول روز...
عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان

عوامل سقط جنین در انواع نشخوارکنندگان

مهم‌ ترین عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان مربوط به انواع بیماری های عفونی و غیر عفونی است که دام مادر به آن مبتلا شده و به جنین خود نیز منتقل...
تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

نحوه تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

گوشت قرمز یکی از مهم ترین مواد غذایی بوده که در سبد خانوار های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با توجه به اینکه انواع گوشت ها از دام...
دامپروری گوسفندی

نکات مهم که باید از دامپروری گوسفندی بدانید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در شغل دامپروری گوسفندی فعالیت می‌ کنید، می‌ توانید از طریق فروش گوشت، عرضه محصولات لبنی و فروش پشم گوسفندان...