انواع نژاد گوسفند ایرانی

انواع و اقسام گوسفندهای ایرانی

موضوع دام پروری با بحث نژاد گوسفند رابطه ی مستقیم و متقابلی دارد. پیشرفت در دام پروری تنها زمانی ممکن است که نژاد گوسفندهای موجود در مناسب ترین حالت ممکن باشند. نژاد گوسفند ایرانی زمان خرید گوسفند زنده و البته جهت گوشت دهی آن نیز حائز اهمیت است. در ادامه شما را با انواع و اقسام گوسفندهای ایرانی آشنا می سازیم.

معرفی انواع نژاد گوسفند ایرانی

نژاد گوسفند ایرانی توسط معیارهای مختلفی نظیر خصوصیات ظاهری، وزن، گوسفند دوقلوزا و رنگ دسته بندی می شوند. طبق این معیار برخی از گونه های گوسفندهای ایرانی عبارتند از:

or
خرید گوسفند ویژه مراسم

جشنواره ویژه پاییز را از دست ندهید! ارگانیک دام در راستای ایجاد سهولت در خرید گوسفند برای مراسم، برای مشتریان عزیز اقدام به ارسال رایگان گوسفند قربانی همراه با قصاب نموده است.

گوسفند افشاری

معروف ترین نژاد گوسفند ایرانی، گوسفند افشاری است. بر روی این نوع گوسفند تاکنون تحقیقات بسیاری انجام شده است. گوسفند افشاری از نژاد گوشتی است. از لحاظ ظاهر و رنگ آمیزی نیز باید گفت که رنگ گوسفندان بالغ این نژاد قهوه‌ ای روشن و متمایل به قرمز یکدست است. گوسفندان افشار معمولاً هیچ گونه لکه ای بر روی بدن خود ندارند. رنگ پشم بره‌ها در هنگام تولد قهوه‌ای تیره و مایل به سیاه است که با افزایش سن این رنگ به سمت قهوه ای روشن متمایل می ‌شود. گوسفندان بالغ افشاری چیزی حدود یک میلیون رأس در ایران وجود دارند. این گوسفندها در مساحتی بیشتر از بیست هزار کیلومترمربع در بین استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان پراکنده شده‌اند. گوسفندهای افشاری را از ظاهر گوش هایشان می توان شناسایی کرد. گوش‌هایشان معمولاً به صورت افتاده و بزرگ است. البته گوسفند افشاری نیم گوش و بدون گوش را هم می توان در کشور عزیزمان دید. به هر حال هیچ‌ کدام از میش‌ها و قوچ‌ها در این نژاد شاخ ندارند. روی بینی اکثر قوچ‌ها انحنایی قرار می گیرد. انحنای ذکر شده در مورد میش‌ها متفاوت است، بینی آن‌ها یا صاف است یا انحنای کمی دارد. به طور کلی گردن قوچ‌های افشاری قوی و ضخیم و گردن میش‌ها دراز است.

گوسفند بلوچی

گوسفندهای بلوچی یکی دیگر از لیست شناخته شده ی نژاد گوسفند ایرانی است که از نوع گوسفند پشمی می باشد. رنگ بیشتر گوسفندان این نژاد سفید یکدست با لکه‌های سیاه دور چشم، پوزه و مفاصل دست و پا است. همان طور که از نام گوسفندهای بلوچی مشخص است، این گوسفند در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. بدن گوسفند بلوچی دارای پشم سفید رنگ ساده ای است. این گوسفند گوش‌هایی پهن و افتاده دارد. گوش‌های گوسفندهای بلوچی در حدود ۱۹ سانتی‌متر طول و ۸ سانتی‌متر عرض دارند. سر کوچک و نیم رخ صاف از دیگر مشخصه‌های نژاد بلوچی است و می‌توان از دست‌ها و پاهای کوتاه نیز آن‌ها را شناسایی کرد. بینی باریک، بدون انحنا و چین‌خوردگی در کنار پوزه کشیده و باریک نیز ظاهر گوسفند بلوچی را تکمیل می کند. میش‌های این نژاد فاقد شاخ و قوچ‌ها به صورت بدون شاخ یا شاخ‌دار دیده می‌شوند.

چرا ارگانیک دام

گوسفند زل

یکی دیگر از گوسفندهای گوشتی نژاد گوسفند ایرانی، گوسفند زل است. این گوسفند را می توان با رنگ‌های سفید، شکری نخودی، قهوه‌ای و گاهی حنایی هم دید. به طور کلی گوسفند زل گوسفندی برای مناطق کوهستانی است. مردم ما در مناطق کوهستانی، کوهپایه‌ای، بخش زیادی از روستاییان جنگل‌نشین و یا در حاشیه جنگل اقدام به نگهداری از این گوسفند زل می‌کنند. طبق آخرین آمار موجود در حدود دو میلیون و پانصد هزار رأس از این نژاد در ایران پرورش داده می‌شود. بره‌های گوسفند زل هنگام تولد در حدود ۲٫۵ کیلوگرم وزن دارند که این وزن در زمان بلوغ به ۳۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد. گفتنی است که این گوسفندان به طور میانگین سالانه در حدود ۱٫۶ کیلوگرم پشم تولید می ‌کنند.

گوسفند زندی

نوع دیگری از نژاد گوسفند ایرانی، گوسفند زندی است که یک گوسفند سیاه رنگ در بدو تولد می باشد. پس از گذشت شش ماه از عمر گوسفند زندی به تدریج رنگ پشم حیوان به سمت طیف رنگ قهوه‌ای می‌رود. گاهی به دلیل تابش آفتاب رنگ پشم گوسفند زندی می ‌تواند به رنگ نقره‌ای هم متمایل شود. نژاد زندی یکی از بهترین گوسفندهای پوستی است. از پوست بره این نژاد برای تولید لباس استفاده می ‌کنند.

گوسفند سنجابی

از نام گوسفند سنجابی می توان نتیجه گرفت که این گوسفند ایرانی به چه رنگ و شکلی است. رنگ پشم این گوسفندان سفید یا نخودی بوده و قسمتی از گردن، دست‌ها، پاها و صورتشان قهوه‌ای است. این گوسفندها بیشتر در قسمت‌های غربی کشور نگهداری می‌شوند. منطقه زندگی این گوسفندها از شمال به سمت شاه کوه و رودخانه قره سو شروع می‌شود و تا دهات اطراف قصبه و روانسر امتداد می ‌یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با نوع گوسفندهای ایرانی می توانید با همکاران ما در ارگانیک دام تماس حاصل فرمایید.

گوسفند سنگسری

یکی از بهترین و با کیفیت ترین نژادهای گوسفند در ایران، نژاد سنگسری است. گوسفندهای این نژاد از نوع گوشتی هستند و معمولا به رنگ سیاه، نخودی یا قهوه ای روشن می باشند. گوسفند سنگسری، بومی استان سمنان است و به صورت سنتی و عشایری، تغذیه کرده و پرورش پیدا می کند. جثه کوچک و مقاومت نسبتا مناسب و خوب در برابر شرایط آب و هوایی و بیماری ها، دو ویژگی بسیار مهمی هستند که گوسفند سنگسری را از دیگر نژادها متمایز کرده اند. ارگانیک دام انواع گوسفند نژاد سنگسری را در دشت های پهناور و سر سبز منطقه فیروزکوه پرورش داده و با بهترین قیمت به فروش می رساند.

گوسفند رومانف

گوسفند رومانف هم یکی از انواع نژاد گوسفند ایرانی است که ویژگی بارز آن، چندقلوزایی است. در حال حاضر گوسفندان رومانوف در کشورها و مناطق مختلف، پرورش داده شده و نگهداری می شود. این مسئله نشان می دهد که گوسفند رومانوف، سازگاری بسیار بالایی با انواع شرایط آب و هوایی دارد. به همین دلیل هم ما توانسته ایم نژاد رومانف را نیز به فهرست انواع نژادهای گوسفند در مراتع ارگانیک دام اضافه کنیم.

گوسفند شال بهتر است یا افشاری

گوسفند شال هم یکی از انواع نژاد گوسفند ایرانی است که مثل گوسفند افشاری، در دسته دام های گوشتی قرار دارد. برای این که بدانید گوسفند شال بهتر است یا افشاری، باید به تفاوت های این دو نژاد توجه کنید. از نظر بره زایی، نژاد شال به افشاری برتری دارد. نژاد افشاری در مناطق سرد و کوهستانی پرورش پیدا می کند در حالی که گوسفندهای شال با این آب و هوا سازگاری ندارند. از نظر گوشت دهی، نمی توان برتری برای یکی از این دو نژاد قائل شد و هردو، جزو گوسفندان گوشتی ایرانی محسوب می شوند.

5/5(1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

به نظر می رسد یکی از کلیدواژه های ماندگاری که در دنیای رژیم تأثیر گذاشته «کتو» است که به رژیم کتوژنیک پرچرب و کم کربوهیدرات اشاره دارد. این رژیم ادعا...
گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

امروزه مقوله سبک زندگی بسیار داغ است. مجموعه های تحقیقاتی مدام در حال بررسی رژیم غذایی بر سطح سلامت هستند. مردم نیز بیش از قبل به آنچه در طول روز...
عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان

عوامل سقط جنین در انواع نشخوارکنندگان

مهم‌ ترین عوامل سقط جنین در نشخوارکنندگان مربوط به انواع بیماری های عفونی و غیر عفونی است که دام مادر به آن مبتلا شده و به جنین خود نیز منتقل...
تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

نحوه تشخیص گوشت گوسفند از میش و بز

گوشت قرمز یکی از مهم ترین مواد غذایی بوده که در سبد خانوار های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با توجه به اینکه انواع گوشت ها از دام...
دامپروری گوسفندی

نکات مهم که باید از دامپروری گوسفندی بدانید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در شغل دامپروری گوسفندی فعالیت می‌ کنید، می‌ توانید از طریق فروش گوشت، عرضه محصولات لبنی و فروش پشم گوسفندان...